“Operação Sol Poente”: avaliação das obras de Tarsila do Amaral recuperadas pela Polícia Civil / RJ


Abstract

Artworks are used in crimes such as money laundering, fraud, corruption, currency evasion, asset concealment, and financing of illicit activities, such as drug, arms and human trafficking, as well as terrorism. Therefore, the need for the training of official criminal experts capable of evaluating artworks efficiently, in accordance with the complex specialized international market, will be increasingly important in our country. This study used three paintings by Tarsila do Amaral, recovered during the "Operation Sol Poente," to demonstrate the standardized procedure for monetary evaluation of artworks that has been implemented by the Merceology Forensic Service of the Scientific Police of Rio de Janeiro since 2021. The exemplified methodology has already been effectively used in the analysis of 83 artworks by various brazilian modern and contemporary artists, making this evaluation a parameterized study that can be replicated in other situations, subject to updates and improvements over time.


References

  1. M.D. Miranda. The trace in the technique: forensic science and the connoisseur's gaze. Forensic Sci. Int.: Synergy 3: 1-15 (2021).
  2. R. Moulin. L’artiste, l'institution et le marché, Flammarion, France (1992) 210-234.
  3. A. Verger. Le champ des avant-gardes. Actes Rech. Sci. Soc. 88: 2-40 (1991).
  4. B. Dionísio; J. Viana. Obras de arte da Lava Jato adquiridas com propina ficavam em galerias. G1, Paraná, 04 ago. 2015. Retirado em 23/05/2023, de https://g1.globo.com/pr/parana/noticia/2015/08/obras-de-arte-da-lava-jato-adquiridas-com-propina-ficavam-em-galerias.html.
  5. W.C. Stoffels. Direito, arte e mercado: a lavagem de dinheiro por meio de obras de arte. Trabalho de Conclusão de Curso, Faculdade de Direito, Universidade Federal do Paraná (2018).
  6. ASSOCIAÇÃO BRASILEIRA DE NORMAS TÉCNICAS. ABNT NBR 14653-7: avaliação de bens - parte 7: bens de patrimônios históricos e artísticos. Rio de Janeiro: ABNT, 2009.
  7. FATF. Money Laundering and Terrorist Financing in the Art and Antiquities Market, FATF, France (2023) 2-60.
  8. F.M. Sanctis. Lavagem de dinheiro por meio de obras de arte - uma perspectiva judicial criminal, Del Rey, Brasil (2015) 67-77.
  9. G. Adam. Big bucks: the explosion of the art market in the 21st century, Lund Humphries, United Kingdom (2014) 15-112.
  10. M.J.A. Anjos. O estado da falsificação de obras de arte. Rev. Interdisc. Int. Art. Vis. 4: 113-124 (2017).
  11. L. Brunello; C.M. Cury; E.F.Vale; M.I.R. Pereira; R. Okura. Mercado de Artes Visuais / Brasil - Relatório 2021 - Galerias e Escritórios de artes, FGV EESP, Brasil (2021) 7-40.
  12. F. Lucena. Falsificação de obras de arte ganha mais força com leilões online. Diário do Rio, 11 set. 2019. Retirado em 20/12/2021, de https://diariodorio.com/falsificacao-de-obras-de-arte-ganha-mais-forca-com-leiloes-online.
  13. RIO DE JANEIRO (Estado). Decreto nº 46.885, de 19 de dezembro de 2019. Altera e Consolida a Estrutura Organizacional Básica da Secretaria de Estado de Polícia Civil. Diário Oficial do Estado do Rio de Janeiro: ano XLV, n.º 241, Poder Executivo, Parte I, p. 07, 20 de dezembro de 2019.
  14. N. Thaumaturgo; C.R.F. Souza; T.J.N.A. Fialho; R.S. Liarth; A.P. Oliveira; D. Guimarães; V.S. Felix; A.R. Pimenta; A.L.C. Oliveira; R.P. Freitas. Analysis of Brazilian Paintings of the 20th Century: Suspects and authentics throught in situ and Non-Invasive techniques. Spectrochimic. Acta A Mol. Biomol. Spectrosc. 304: 123431 (2024).
  15. N. Thaumaturgo; R.S. Liarth; A.P. Oliveira; T.J.N.A. Fialho; C.R.F. Souza; D. Guimarães; A.L.C. Oliveira; V.S. Felix; A.R. Pimenta; M.B. Oliveira; M.A. Oliveira; R.P. Freitas. Exame forense de obras de arte do pintor Ivan Serpa. Rev. Brasil. Crimin. 12: 91-98 (2023).
  16. BRASIL. Acordo de Cooperação Técnica nº 7/2022 de 10 de junho de 2022. Este Termo de Cooperação tem por objeto estabelecer a cooperação técnico-científica entre o IFRJ e a SEPOL-RJ. Diário Oficial da União: seção 3, n. 161, p. 117, 24 ago. 2022.
  17. RIO DE JANEIRO (Estado). Acordo de Cooperação Técnica nº 7/2022 de 04 de agosto de 2022. Este Termo de Cooperação tem por objeto estabelecer a cooperação técnico-científica entre o IFRJ e a SEPOL-RJ. Diário Oficial do Estado do Rio de Janeiro: parte I (Poder Executivo), Rio de Janeiro, ano XLVIII, n. 143, p. 34, 04 ago. 2022.
  18. K.E. Yasaitis. Object ID: A Model of Global Collaboration. J. Mus. Manag. Curat. 20: 21-39 (2005).
  19. R. Thornes. Object ID Guidelines for making records that describe art, antiques and antiquities, Getty Information Institute, United States of America (1999) 1-60.
  20. GETTY Research Institute (USA). Union List of Artist Names. Los Angeles: The Getty (2023). Retirado em 23/05/2023, de https://www.getty.edu/research/tools/vocabularies/ulan/.
  21. N.H. Yeide; A. Walsh; K. Akinsha. The American Association of Museums Guide to Provenance Research, American Association of Museums, United States of America (2001) 50-320.
  22. IFAR. Provenance Guide, International Foundation for Art Research, United States of America (2023) 1-26.
  23. INTERNAL REVENUE SERVICE. IRM 4.48.2: Valuation Assistance for Cases Involving Works of Art. Washington, United States of America: IRS, 2012.
  24. INTERNAL REVENUE SERVICE. IRM 8.18.1: Valuation Assistance Procedures. Washington, United States of America: IRS, 2021.
  25. C. Dumcke; F. Matassa. EENC Report - Valuation of Works of Art for Lending and Borrowing Purposes, European Expert Network on Culture, European Union (2012) 2-84.
  26. RESPONSIBLE ART MARKET. Guidelines for Experts authenticating works of fine art, RAM, Switzerland (2023) 1-9.
  27. M.E. Saturni. Catálogo Raisonné de Tarsila do Amaral, Base7, Brasil (2008) 26-902.
  28. A.A. Amaral. Tarsila - sua obra e seu tempo, Editora 34, Brasil (1975) 23-514.
  29. A.A. Amaral. Tarsila - sua obra e seu tempo, 3ª ed., Editora 34, Brasil (2003) 102-305.
  30. A.A. Amaral. A única esperança, Editora 34, Brasil (1967) 162-167.
  31. C. McAndrew. The Art Market, Art Basel, Switzerland (2022) 10-270.
  32. L. Dewar. Latin American Auction Market: 2016 - 2021, Art Tactic, United States of America (2021) 2-41.
  33. S. Festa. Looking South: The Increased Visibility of Modern Latin American Art. Dissertação de Mestrado, Sotheby’s Institute of Art (2022).
  34. IBGE. Índice nacional de preços ao consumidor. Retirado em 20/08/2022, de https://www.ibge.gov.br/estatisticas/economicas/precos-e-custos/9258-indice-nacional-de-precos-ao-consumidor.html.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.

Copyright (c) 2024 Brazilian Journal of Criminalistics

Share

Author(s)

Most read articles by the same author(s)